Boost deze winter uw immuunsysteem

Het is weer winter en dat laat zich voelen. Iedereen heeft ongetwijfeld zijn donsjas en andere warme kleding en accessoires uit de kast gehaald om de barre wintermaanden zo goed mogelijk door te komen. Deze periode betekent meestal ook de terugkeer van virussen en andere microben die verantwoordelijk zijn voor griep, verkoudheden, keelontstekingen en buikgriep. Ongewenste gasten die een potentiële bedreiging vormen voor de meest kwetsbare mensen.

Waarom worden we in de winter sneller ziek?

Hoe komt het dat we (bijna) elk jaar het slachtoffer worden van dezelfde ziekten? Komt het door de kou? Of omdat er minder zonlicht is? Zijn we in deze periode gevoeliger voor infecties?

Ten eerste is binnenblijven een belangrijke factor om de toename van typische winterziekten te verklaren. Wanneer de temperatuur begint te dalen, zijn mensen meer geneigd samen te gaan zitten in gesloten en slecht geventileerde ruimtes. Hierdoor neemt het risico op verspreiding van microben en infecties toe.

En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, sterven microben niet af als de temperatuur onder 0 daalt. Integendeel, de levensduur van een virus neemt toe als de temperatuur daalt en er minder zonlicht is.

Enkele handelingen en gewoonten om uw immuunsysteem te boosten en ziekten te voorkomen

  • Zorg voor voldoende slaap en hou een regelmatig ritme aan. Als we slapen, wordt ons immuunsysteem geregeld en versterkt door het slaaphormoon (melatonine).
  • Trek een jas aan als u buitengaat. Bedek vooral uw nek, die extra gevoelig is voor de kou. Vergeet ook niet verschillende lagen uit te trekken als u een verwarmde kamer binnenkomt. Abrupte temperatuursveranderingen kunnen je net zo goed ziek maken. 
  • Was uw handen regelmatig.
  • Als u moet hoesten of niezen, bedek dan uw mond en neus met uw mouw of een wegwerpzakdoekje.
  • Ventileer uw huis: door uw ramen één keer per dag gedurende 10 minuten te openen, wordt de lucht ververst en worden de microben verwijderd.

Zodra de thermometer de 0° nadert, verandert ook onze voeding. We geven de voorkeur aan gerechten die rijk zijn aan vetten en suikers. Voedsel speelt een belangrijke rol om de koude winterperiode door te komen.

  • Sla geen maaltijden over. Het lichaam heeft brandstof nodig om de energie te compenseren die het verbruikt om aan de koude te weerstaan.
  • Eet veel fruit en oliehoudende zaden (noten, amandelen, hazelnoten enz.) die rijk zijn aan voedingsstoffen. 
  • Zorg dat u voldoende vitamine C binnenkrijgt. Vitamine C vertraagt de celveroudering en stimuleert de weerstand van het lichaam. 
  • Drink voldoende water. Vergeet niet te drinken, zelfs als het lichaam er niet om vraagt.

Het griepvaccin, fabeltje of realiteit?

In de winter maakt ook het griepvirus telkens zijn comeback. Er is een vaccin, maar toch is dat niet 100% efficiënt. Toch is vaccinatie de enige manier om uzelf te beschermen en het risico op complicaties of zelfs overlijden voor de risicobevolking te voorkomen.

Het is belangrijk om u elke winter opnieuw te laten vaccineren, omdat griepvirussen voortdurend muteren. Daarom worden de griepvaccins elk jaar aangepast.

En tot slot nog dit: antibiotica helpen niet tegen het griepvirus. Ze beschermen alleen tegen bacteriële infecties.